lørdag den 13. juli 2013

Æggekage på en ny måde

I går aftes havde jeg lyst til noget lækkert som mindede lidt af sommer hos min mormor - nemlig æggekage. Det fungerer altså altid...men for at gøre den lidt mere mættende og for at få flere grøntsager ind (kan være et tip hvis børnene / mændende altid brokker sig over alle de grøntsager) blandede jeg frisk squash og lidt kogt blomkål. Det var virkelig lækkert, og gjorde at æggekagen ikke blev så bastant. Til dem der skal ha kød, så har jeg brugt lidt kyllingepålæg til toppen, men det kan sagtens undlades.

Jeg spiste den i dag kold til min frokost...det fungerer altså også, og jeg kan ikke beklage mig over antallet af ProPoints, for det er næsten minimalt =)

Velbekomme!






Æggekage med "skjult grønt" og kylling - 7 ProPoints / port.

Jeg regner med 2 portioner i denne opskrift
Den kan dog sagtens deles i 4 - server evt. en god salat til

6 æg
3 spsk vand
salt og peber
½ kogt blomkål i små buketter
½ revet squash
6 skiver kyllingepålæg - revet i strimler
Sukker ærter
Rød peberfrugt
Lidt salat

Pisk æggene sammen med vandet, kog blomkålen (næsten færdigt) og riv squashen. Bland det hele sammen og kom det i en stor forvarmet pande. Sæt panden ind i ovnen på 200 grader (hvis den kan tåle det) til æggekagen er blevet helt fast,  eller brug et låg og skru helt ned for blusset.

Pynt med valgfri grøntsager eller som her med sukker ærter, rød peberfrugt, kyllingepålæg og lidt salat.


Tips og idéer:

Da denne æggekage sagtens kan spises kold, er den også god til at have med på picnic. Skær den i små tern der er nemme at spise med fingrene. Undlad dog for meget pynt ovenpå ;)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar