lørdag den 16. november 2013

Smørbare æbler

Jeg fandt denne opskrift en dag hvor jeg var i fuld gang med at lave marmelader, gele og kompotter osv. Jeg var lidt undrene over hvad jeg skulle bruge det til, for det mindede meget om æblemos. Men det er SÅ MEGET MERE end bare æblemos. Det er himlen i et glas...og så er der ikke særlig mange ProPoints i det =)

Og jeg har fundet rigtig mange steder hvor jeg kan bruge det...1 glas holder ikke i særlig lang tid (som kan ses på billedet...der er ikke så meget tilbage)

Velbekomme!




Æble smør  - 3 ProPoints / glas. 

Ingredienser
[3 - 4 glas]

Opskriften kan findes på: "Valdemarsro"


Følg opskriften fra linket. Jeg undlod at komme stjerneanis i.

Ud fra opskriften fik jeg 3 ½ glas med æblesmør. 
Hav tålmodighed når i laver æblesmøret. Det skal koge rigtig længe (på meget lavt blus for ikke at brænde på). Mit skulle nok ha kogt lidt længere for at få en mørkere farve og en skarpere karamel smag. Men det er stadig rigtig rigtig godt ;)

Bemærk at udregnet ProPoints er PER GLAS! (så alt efter hvor stor en ske man bruger, så tæller jeg ikke ProPoints for det jeg bruger - normal 1 spsk eller 2)



"Tips og triks" 
[Husk at tælle ProPoints for eventuelle ændringer i retten]

* Kom andre krydderier i (kardemomme, lakrids, ingefær mm)
* Brug æblesmøret på is, grød (morgen og aften), pandekager, ost eller på en skive brød
* Prøv med andre former for sødemiddel i æblesmøret for at spare ProPoints

Ingen kommentarer:

Send en kommentar